Incoterms® er et sett standardiserte regler om leveringsbetingelser som benyttes i forbindelse med nasjonale og internasjonale handelstransaksjoner. Regelverket brukes for å klarlegge fordelingen av forpliktelser mellom selger og kjøper ved forsendelse av varer.
I 1936 ble de første Incoterms-reglene publisert av ICC (International Chamber of Commerce), og den siste versjonen, Incoterms® 2020 trådte i kraft 1. januar 2020.
Dessverre viser det seg ofte at mange praktikere sitter med en for overfladisk kunnskap om Incoterms når det kommer valg av leveringsbetingelse og bruk i forretningshverdagen. Dette kan slå uheldig ut på flere måter, blant annet ved at:
- Leverings-, transport- og betalingsbetingelser blandes på en måte som skaper dobbeltkommunikasjon, uklarheter og unødvendige konflikter
- Uvitende, men påståelige selgere og kjøpere i bedriften får altfor lett spill med å diktere valg av leveringsbetingelse. Det til tross for at man verken har oversikt over eller kontroll med aktuelle risiko-, kostnadsmessige og farer og ansvarsforpliktelser.
Incoterms er viktige kjøreregler
Incoterms er viktige kjøreregler, både nasjonalt og i internasjonal handel. Reglene brukes over hele verden, og ICC holder kontinuerlig kurs i Incoterms®.
Incoterms beskriver hvem som bærer ansvaret, risiko og kostnader i forbindelse med en transaksjon, og når ansvaret går over fra selger til kjøper. Valget av Incoterms skal være oppført i handelsfakturaen.
Incoterms® 2020 består av 11 ulike koder, og under følger en forenklet oversikt over når risiko og kostnad overgår fra selger til kjøper.
Har du valgt riktig Incoterms?
Gjennom å forstå hvordan de ulike leveringsbetingelsene påvirker din logistikk, og gjennom å ta aktive valg av Incoterms kan du oppnå både reduserte kostnader og økt kontroll over hele din verdikjede.
Valg av Incoterms handler ikke om å velge riktig eller galt, men å ha et bevisst forhold til hvilke fordeler og ulemper de ulike Incoterms vil innebære for din bedrift.
Nye reviderte Incoterms® 2020 antas å bli presenterte i forbindelse med det Internasjonale Handelskammerets (ICC) 100-års jubileum i 2019. Regelverket vil deretter formelt tre i kraft 1. januar 2020.
Dette er Incoterms
EXW
- Selgeren gir kjøper tilgang til produktene i sine egne lokaler (fabrikk eller lager) ferdigstilt i henhold til kontrakt, men ikke klarert for eksport eller lastet på kjøretøy.
- Kjøper bærer all risiko og alle kostnader forbundet med å bringe varene til sitt bestemmelsested.
FCA
- Denne klausulen kan benyttes for alle typer transport.
- Selgeren overleverer varene, klarert for eksport, i første transportørs (navngitt av kjøperen) varetekt på angitt sted.
FAS
- Denne klausulen kan kun benyttes for sjøtransport, til havs eller på kanaler.
- Selgeren må overlevere varene, klarert for eksport, ved siden av skipet i navngitt havn.
- Kjøper bærer all risiko og alle kostnader etter dette tidspunkt.
FOB
- Brukes kun ved sjøtransport.
- Selgeren må laste varene ombord på det skipet som er angitt av kjøperen.
- Ansvaret for varene overføres til kjøper i det øyeblikk varene er ombord i skipet.
- Selgeren må eksportklarere varene.
CFR
- Brukes kun ved sjøtransport.
- Selgeren må bære alle kostnader og frakt fram til angitt lossehavn.
- Risikoen blir imidlertid overført kjøperen i det øyeblikk varene lastes ombord i skipet.
CIF
- Brukes kun ved sjøtransport.
- I utgangspunktet lik CFR, bortsett fra at selgeren også bærer ansvaret for å forsikre varene for kjøperen.
- Forsikring dekker kun minimumskravene og skulle kjøper ønske tilleggsdekning må han selv besørge dette, idet kjøperen overtar risikoen ved innlasting i skipet.
CPT
- Tilsvarende CFR, men tilpasset andre transportmåter enn sjø.
- Selgeren betaler frakt til angitt destinasjon, men risikoen for varene går over på kjøper i det øyeblikk varene leveres over til første transportør.
- Kjøper må tegne forsikring av varene under transporten.
CIP
- Tilsvarende CIF, men tilpasset andre transportmåter enn sjø.
- Selgeren betaler for frakt og forsikring.
- Forsikring dekker kun minimumskravene og skulle kjøper ønske tilleggsdekning må han selv besørge dette.
- Risikoen går over til kjøper ved samme tid som for CPT.
DAP
- Betyr at selgeren leverer når varene gjøres tilgjengelig for kjøper og når transporten kommer frem til avtalt sted.
- Selger bærer all risiko forbundet med transport fram til navngitt bestemmelsessted.
DAT
- Betyr at selgeren leverer når varene, etter lossing fra det aktuelle transportmiddel, gjøres tilgjengelig for kjøper på en avtalt terminal eller adresse.
- Selger bærer all risiko forbundet med transport fram til, og lossing på navngitt bestemmelsessted.
DDP
- Betyr at selgeren dekker alle transportutgifter og tar all risiko inntil varene er levert og i tillegg betaler eventuelle tollavgifter (import og eksport).